- vesivärit (kadmiumin keltainen, kromin keltainen, sinoberin punainen, karmiinin punainen, ultramariinin sininen, preussin sininen, musta ja valkoinen)
- vesivärisiveltimiä
- akvarellipaperia (A4-kokoisia)
- lyijykynä
- harppi
- viivain
- maalarinteippiä
- puuvärit
- musta tussi
- hiili
- liima
- Demolla harjoitellaan väriopin käsitteitä pienryhmien suunnitelmien pohjalta
- Pienryhmä opettaa oman väriopin käsitteensä ja suunnittelee siihen liittyvän harjoituksen eli muuntaa konkreettisiksi kuvallisiksi töiksi väriopin käsitteen
Väriopin käsitteitä:
Väriympyrä, päävärit ja puhtaat välivärit, oman ryhmän työt (1. akvarellit ja 2. kollaasi)
![]() |
Värikartta 31.1.2014 |
Kollaasi 31.1.2014 |
Valööri
Valööri, kolmiulotteisia kappaleita (valoa ja varjoja) 31.1.2014 |
Valööri, kolmiulotteisia kappaleita (valoa ja varjoja) 31.1.2014 |
Valööri, kolmiulotteisia kappaleita (valoa ja varjoja) 31.1.2014 |
Vastavärit ja murtaminen
![]() |
Vastavärit 31.1.2014 |
Taittaminen
![]() |
Värin taittaminen 10.2.2014 |
![]() |
Värin taittaminen 10.2.2014 |
Kontrasti
![]() |
Valöörikontrasti 10.2.2014 |
Lähiväriharmonia ja pieni disharmonia
![]() |
Lähiväriharmonia/disharmonia (kontrasti) 10.2.2014 |
Merkittävin oppimiskokemus:
- Väriopin käsitteitä
- Osa käsitteistä on jo aikaisemmin hyvin tuttuja mutta kertaus ei varmasti ole pahitteeksi
- Lähiväriharmoniasta ja disharmoniasta en muista saaneeni opetusta aiemmin
- Erityisen hyvää oli nähdä miten erilaisia harjoituksia näistä tutusitakin väriopin käsitteistä voi lasten kanssa tehdä
- Saada konkreettisia töitä vinkiksi värioppiin liittyvään opetukseen
- Onnistuin värin taittamisessa ja valöörikontrastin luomisessa
- Vastavärityö sen sijaan olisi onnistunut varmasti paremmin jos puuvärien sijaan olisi kokeillut enemmän pigmenttiä sisältäviä värejä
- Väriopin käsitteiden lisäksi opin uusia työskentelytapoja, opetuksen suunnittelua ryhmässä ja kuvataiteen tuntisuunnitelmien tekoa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti