sunnuntai 2. helmikuuta 2014

3. kerta: ”Silmä käteen ja katsomaan” á la Betty Edwars

Materiaalit:
  • piirustuspaperia (A4-kokoa)
  • piirustuskynä 2B-4B
Tehtävä:
  • Tutustutaan Betty Edvardsin mietteisiin luovasta piirtämisestä ja oikean aivopuoliskon ”jumppaamisesta”
  • Harjoitellaan piirtämistä ääriviivoilla ja muotoilevalla varjostamisella
Aihe:
Urosvirtahepo

Tekniikat:

1. Mielikuvan perusteella

2. Mallin perusteella

3. Vasemmalla kädellä

4. Mallin ollessa ylösalaisin

5. Kuvan perusteella


Piirtäminen:
  • Mitä havaitset piirtämissäsi kuvissa?
    • Mallin avulla kuvasta tuli huomattavasti yksityiskohtaisempi ja elävämmän näköinen kuin ensimmäisestä kuvasta, joka perustui mielikuvaan. Saman kuvan piirtäminen eri tekniikoilla onnistui tunnin edetessä joka kerta yhä paremmin. Vasemmalla kädellä piirrettäessä jälki oli varovaisen hentoa. Ajatus vasemmalla työskentelemisestä tuntui vaikealta mutta tykkään lopputuloksesta jopa enemmän kuin oikealla kädellä tehdyistä. 
  • Mistä muutos johtuu?
    •  Osittain siitä että kuva oli jo kerran piirretty. Seuraavissa töissä tarvitsi vain matkia omaa kuvaansa. Myös se että silmät näkivät erilaisia malleja samasta kuvasta, auttoi piirtämisessä. Havainnointi osoittautui ensiarvoisen tärkeäksi.
  • Miten kuva muutti piirrostasi verrattuna malliin?
    • Kuva toi esiin enemmän yksityiskohtia. Jostain syystä aloin vaiheiden edetessä piirtämään aikaisempaa huomattavasti pienempää kuvaa.

Merkittävin oppimiskokemus:
  • Nähdä miten kuva muuttuu ja kehittyy lyhyessä ajassa kun sitä piirretään useaan kertaan peräkkäin, käyttäen useampaa eri tyyliä ja havainnointivälinettä.
Tavoite:
  • Saada urosvirtahepo muistuttamaan mahdollisimman paljon kulloistakin mallia
  • Päästää irti ennakkokäsityksistä esim. vasemmalla kädellä piirtämisen suhteen
Itsearviointi:
  • Jokainen vaihe toi jotain uutta huomioitavaa piirtämiseeni. Erityisen tyytyväinen olen vasemmalla kädellä tehtyyn piirustukseen, joka yllätti itsenikin.
  • Mielikuvaan perustuva piirtäminen ei onnistunut niin hyvin kuin olisin toivonut. Jälki muistuttaa pehmolelua eikä juurikaan oikeaa virtahepoa. Tämä on varmasti kuitenkin aika yleistä koska muisti sisältää vähemmän yksityiskohtia kuin todellisessa eläimessä on.
  • Opin että aion kokeilla monipuolisesti erilaisia havainnointivälineitä lasten kanssa. Jollekin voi olla helpompi käyttää mallina valokuvaa, toiselle taas konkreettista mallia. Itse tulen myös varmasti jatkossa käyttämään vasemmalla kädellä tehtyä luonnostelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti